Autor: zenek Hlasování 13 D I 6 AZM 15:27
Návrh zákona – O dokumentech
Pro: 10, Proti: 2, Občanů: 25
Pro úspěšnou výměnu informací mezi občany a státem je důležité, aby úspěšné přečtení informace příjemci nebylo závislé na použitých technických prostředcích.
(1) Digitální informace na zemarovském oficiálním serveru musí být poskytovány ve formě, kterou lze přečíst bez omezení hardwarové a softwarové platformy, stejně tak není možné vázat přečtení na konkrétní softwarový produkt.
(2) Proto musí být veškeré dokumenty publikované na Zemarově a všechny dokumenty publikované zemarovskými úřady v Otevřeném formátu. Veškerá komunikace se zemarovskými úřady musí probíhat výhradně Otevřenými komunikačními protokoly.
(3) Ministerstvo osvěty spravuje seznam doporučených Otevřených formátů, protokolů a softwaru a všemožně pomáhá občanům s jejich používáním.
Definice:
(4) Otevřený formát je takový formát, jehož specifikace je publikována, nejsou žádná právní omezení na jeho používání a existuje dostupný Svobodný software pro čtení a vytváření dokumentů v tomto formátu.
(5) Otevřený komunikační protokol je takový protokol, jehož specifikace je publikována, nejsou žádná právní omezení na jeho používání a existuje dostupný Svobodný software, který pokrývá celou funkčnost tohoto protokolu (Např. otevřený klient i server).
(6) Za Svobodný software se považuje takový software, jež dává všem uživatelům následující svobody:
a) Svoboda spustit program za jakýmkoliv účelem.
b) Svoboda studovat, jak program pracuje a přizpůsobit ho svým potřebám. Předpokladem k výše uvedenému je přístup ke zdrojovému kódu.
c) Svoboda redistribuovat kopie buď modifikované či nikoliv, zadarmo nebo s poplatkem za distribuci komukoliv kdekoliv.
d) Svoboda vylepšovat program a zveřejňovat zlepšení.
e) Mít svobodu dělat tyto věci znamená, že nemusíte nikoho žádat o povolení, nebo za ně platit.
(1) Digitální informace na zemarovském oficiálním serveru musí být poskytovány ve formě, kterou lze přečíst bez omezení hardwarové a softwarové platformy, stejně tak není možné vázat přečtení na konkrétní softwarový produkt.
(2) Proto musí být veškeré dokumenty publikované na Zemarově a všechny dokumenty publikované zemarovskými úřady v Otevřeném formátu. Veškerá komunikace se zemarovskými úřady musí probíhat výhradně Otevřenými komunikačními protokoly.
(3) Ministerstvo osvěty spravuje seznam doporučených Otevřených formátů, protokolů a softwaru a všemožně pomáhá občanům s jejich používáním.
Definice:
(4) Otevřený formát je takový formát, jehož specifikace je publikována, nejsou žádná právní omezení na jeho používání a existuje dostupný Svobodný software pro čtení a vytváření dokumentů v tomto formátu.
(5) Otevřený komunikační protokol je takový protokol, jehož specifikace je publikována, nejsou žádná právní omezení na jeho používání a existuje dostupný Svobodný software, který pokrývá celou funkčnost tohoto protokolu (Např. otevřený klient i server).
(6) Za Svobodný software se považuje takový software, jež dává všem uživatelům následující svobody:
a) Svoboda spustit program za jakýmkoliv účelem.
b) Svoboda studovat, jak program pracuje a přizpůsobit ho svým potřebám. Předpokladem k výše uvedenému je přístup ke zdrojovému kódu.
c) Svoboda redistribuovat kopie buď modifikované či nikoliv, zadarmo nebo s poplatkem za distribuci komukoliv kdekoliv.
d) Svoboda vylepšovat program a zveřejňovat zlepšení.
e) Mít svobodu dělat tyto věci znamená, že nemusíte nikoho žádat o povolení, nebo za ně platit.
Diskuze k návrhu
11 D I 6 AZM 17:18 zenek
2Hedgir: Nojo... Ale muselo dát práce to najít :-)
I když to je zrovna příklad, kde by to chtělo něco lepšího a GIF je tam jen protože nic lepšího ještě není použitelné...
I když to je zrovna příklad, kde by to chtělo něco lepšího a GIF je tam jen protože nic lepšího ještě není použitelné...
10 D I 6 AZM 21:32 hedgir
2Zenek : normalni stranka s animovanym GIFem je napr. http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap060110.html
6 D I 6 AZM 11:44 Marcho
GIF je oproti PNG docela omezený... má povinně 256 barev a nemá opravdovou průhlednost...
MNG je vlastně PNG+animace, takže teoreticky by byl dobrým následníkem animovaných GIFů, akorát se nikde pořádně nerozšířil... třeba Mozilla přestala podporovat MNG v roce 2003 (k dispozici už jen přes extension)
Jinak na animovaném GIFu není nic špatného... zvláště když už se teď dá považovat za Otevřený formát.
Jinak SVG je animovatelné. Akorát je ještě příliž mladé - neviděl jsem implemnentaci, která by SVG uměla animovat podle standardu.
MNG je vlastně PNG+animace, takže teoreticky by byl dobrým následníkem animovaných GIFů, akorát se nikde pořádně nerozšířil... třeba Mozilla přestala podporovat MNG v roce 2003 (k dispozici už jen přes extension)
Jinak na animovaném GIFu není nic špatného... zvláště když už se teď dá považovat za Otevřený formát.
Jinak SVG je animovatelné. Akorát je ještě příliž mladé - neviděl jsem implemnentaci, která by SVG uměla animovat podle standardu.
5 D I 6 AZM 23:09 zenek
Paleček: No já nevím, už jsem celkem dlouho neviděl normální stránku s animovanými gify...
Nějaké použitelné alternativy neznám... Snad MNG, ale nevím jak je to s jeho podporou.
Nějaké použitelné alternativy neznám... Snad MNG, ale nevím jak je to s jeho podporou.
5 D I 6 AZM 22:57 Paleček
Na hackles.org se nějak nemůžu dostat... :-(
A co je špatného na animovaných GIFech? V módě sice byly v roce 98, ale ještě dneska je můžete potkat naprosto všude. A čím bych je nějak nahradil? Napadá mě leda plnohodnotné video, ale s tím bývá na stránkách problém... (Pluginy atd.) Je nějaký novější podporovaný formát pro kreslené animace?
A co je špatného na animovaných GIFech? V módě sice byly v roce 98, ale ještě dneska je můžete potkat naprosto všude. A čím bych je nějak nahradil? Napadá mě leda plnohodnotné video, ale s tím bývá na stránkách problém... (Pluginy atd.) Je nějaký novější podporovaný formát pro kreslené animace?
4 D I 6 AZM 21:17 zenek
Tak jako tak, GIF je zastaralý a snadno nahraditelný lepším PNG (až na animované gify, ale ty už stejně nejsou v módě)
PNG má rád i Hackles :-)
http://www.hackles.org/etc/png.html
PNG má rád i Hackles :-)
http://www.hackles.org/etc/png.html
4 D I 6 AZM 19:49 Marcho
Použití GIFu a TIFFu bylo donedávna právně omezováno patenty v USA kvůli LZW kompresi. Poslední patenty které se toho týkají mají prý vypršet v průběhu roku 2006...
Těžko říct, jestli "žádná právní omezení" se v Zemarově vztahuje na americké patenty.
Těžko říct, jestli "žádná právní omezení" se v Zemarově vztahuje na americké patenty.
4 D I 6 AZM 18:45 Paleček
Děkuju za ten odkaz na seznam otevřených formátů. Jenom bych se rád zeptal, proč tam není uveden GIF a jestli TIFF je nesvobodný (mám pocit, že ve Windows starších verzí byl spojován s firmou Kodak...). Na BMP se radši kvůli velikosti neptám.
4 D I 6 AZM 18:38 Paleček
2michich: K tomu uložení do DOC formátu nemůžu napsat nic než :-DDDDDDDD
1 D I 6 AZM 14:52 michich
2Paleček: Seznam otevřených formátů začal vznikat na ZM Wiki: http://www.zemarov.org/wiki/doku.php?id=otevrene_formaty
Pokud si u nějakého formátu nejsi jistý jeho otevřeností, určitě ti rád poradí ministr osvěty. Marcho a já ostatně taky. Konkrétně formáty OpenOffice.org jsou otevřené (a to jak původní formáty verzí 1.x - *.sxw, *.sxc..., tak nové OpenDocument formáty verze 2.0 - *.odt, *.ods,...). Ovšem aby bylo jasno, pokud v OpenOffice.org použiješ "Uložit jako MS Word DOC", tak tím soubor v otevřeném formátu nevznikne :-)
Pokud si u nějakého formátu nejsi jistý jeho otevřeností, určitě ti rád poradí ministr osvěty. Marcho a já ostatně taky. Konkrétně formáty OpenOffice.org jsou otevřené (a to jak původní formáty verzí 1.x - *.sxw, *.sxc..., tak nové OpenDocument formáty verze 2.0 - *.odt, *.ods,...). Ovšem aby bylo jasno, pokud v OpenOffice.org použiješ "Uložit jako MS Word DOC", tak tím soubor v otevřeném formátu nevznikne :-)
1 D I 6 AZM 13:23 Paleček
2přívrženci tohoto návrhu: Asi máte dalšího člověka do svých řad. Je pravda, že uzavřené formáty mohou přinést problémy s čitelností při delším uchovávání. Jenom by mě zajímalo, jak přesně se bude spravovat seznam otevřených formátů. Osobně nemám až tak přesně pojem o tom, které že formáty jsou vlastně otevřené. Jsou v otevřeném formátu soubory vytvářené v OpenOffice?
361 O V 5 AZM 11:21 Marcho
Je žádoucí, aby díla v knihovně bylo možno přečíst i třeba po deseti či dvaceti letech... to by mohl být s uzavřeným formátem problém... V zájmu zachování našeho kulturního dědictví se domnívám, že nucené používání otevřených formátů v knihovně je docela dobrý nápad.
361 O V 5 AZM 11:07 zenek
2Paleček: Nikoliv. Ten zákon občanům dává právo mít možnost přečíst si dílo v knihovně aniž by je někdo nutil s kýmkoli se smluvně svázat.
Pokud si myslíš, že je normální aby autor publikoval své dílo na roztrhaných očíslovaných kouscích papíru zmíchaných s hráchem a pískem a kartičku s pořadím čísliček předal jedné firmě, která ji prodá jen lidem, co nenosí fialové ponožky, tak by se dalo říct, že ten zákon přidáva práci autorům.
Pokud jsem to přirovnání trochu přehnal, tak to řeknu jinak:
Ani autoři nejsou omezování, jen jim může přibýt trochu námahy, ale nazývat to omezením je přehnané.
Abych to shrnul: Otevřený formát není omezení, je to právo.
Pokud si myslíš, že je normální aby autor publikoval své dílo na roztrhaných očíslovaných kouscích papíru zmíchaných s hráchem a pískem a kartičku s pořadím čísliček předal jedné firmě, která ji prodá jen lidem, co nenosí fialové ponožky, tak by se dalo říct, že ten zákon přidáva práci autorům.
Pokud jsem to přirovnání trochu přehnal, tak to řeknu jinak:
Ani autoři nejsou omezování, jen jim může přibýt trochu námahy, ale nazývat to omezením je přehnané.
Abych to shrnul: Otevřený formát není omezení, je to právo.
361 O V 5 AZM 10:38 Paleček
2Eithlinn: Ten návrh jsem si pro jistotu ještě pořádně prohlédl a zjistil jsem, že nařizuje publikování na zemarovském serveru v otevřených formátech. Zatím jsem nezkoumal, jak funguje ZM knihovna, ale podle mě to omezuje do značné míry i obyčejné občany. Pokud je to jinak, informujte mě prosím.
360 O V 5 AZM 22:21 Paleček
2michich a Marcho: Omlouvám se za technickou nepřesnost. Nevpravil jsem ještě v tak brzkých hodinách do svých útrob potřebnou denní dávku čaje. PHP je serverový skript a k počítači klienta se nedostane. Server ovládaný PHP klientovi posílá kód v XHTML. To ale nemění nic na tom, že komunikace probíhá v široce podporovaném formátu, tudíž je základní tok informací zajištěn pro všechny.
350 O V 5 AZM 11:24 Marcho
2eithlinn: Nic takového v tom návrhu není.
Jediné co tento zákon přikazuje je používání otevřených formátů státními úřady.
Jediné co tento zákon přikazuje je používání otevřených formátů státními úřady.
350 O V 5 AZM 09:58 Eithlinn
tohle je ale divné.. definice uprostřed věty...
no já jsem teda proti uzákoňovat něco takovéhohle.. je tam dvakrát musí v souvislosti s otevřenými formáty.. "musíte používat svobodný software", to zní jako vtip
ať si to ministr osvěty propaguje, však je to jeho úkolem, ať nás všechny přesvědčí o výhodách svobodného software, ale ať nás k němu nenutí zákonem
no já jsem teda proti uzákoňovat něco takovéhohle.. je tam dvakrát musí v souvislosti s otevřenými formáty.. "musíte používat svobodný software", to zní jako vtip
ať si to ministr osvěty propaguje, však je to jeho úkolem, ať nás všechny přesvědčí o výhodách svobodného software, ale ať nás k němu nenutí zákonem
349 O V 5 AZM 18:55 Marcho
Zemarov (kromě děl v knihovně) posílá dokumenty ve forámtu XHTML. Tyto dokumenty se ze serveru na Váš počítač přenáší protkolem HTTP. HTTP protokol využívá protkol TCP, který zajišťuje aby data přicházela celá a ve správném pořadí. TCP protokol pro samotný přenos kousků dat využívá IP (Internet Protocol), což je to co drží internet dohromady...
Všechny uvedené formáty a protokoly jsou otevřené... jen díky tomu tu všichni můžeme navzájem komunikovat...
Všechny uvedené formáty a protokoly jsou otevřené... jen díky tomu tu všichni můžeme navzájem komunikovat...
349 O V 5 AZM 17:30 michich
Paleček: Off-topic: Jestli si myslíš, že zemarovský server tvému prohlížeči posílá PHP kód, tak se mýlíš.
349 O V 5 AZM 17:28 michich
Paleček: PHP není žádný datový formát, je to programovací jazyk. A kromě toho klauzuli, která se týkala výměny dat mezi občany, už Zenek z návrhu vypustil.
349 O V 5 AZM 17:05 Paleček
Oprava čtvrté věty - Pokud si mezi sebou budou chtít dva občané nějaká data vyměnit... Ta tři přesvědčení na konci mi promiňte, ale nenapadla mě názorná alternativa.
349 O V 5 AZM 17:03 Paleček
Já bych si dovolil pár skromných poznámek k tomuto zákonu také. Digitální informace na Zemarově běží přes PHP. To je formát, který podporují všechny mně známé prohížeče. A pokud si něco mezi sebou budou chtít dva občané nějaká data vyměnit, tak se snad na formátu shodnou. K čemu tedy omezovat nesvobodné formáty? Také mi leze krkem Bill a jeho výtvory, ale nutit někoho přechod na jiný formát jen z důvodu přesvědčení? Vím, že přesvědčení je důležité, ale nemělo by omezovat přesvědčení jiného člověka. O tom to je, ne?
347 O V 5 AZM 21:59 zenek
2hedgir: Ano, to je správný přístup a nemám výhrady (pokud věříš, že se .doc otevře v Office na jiném počítači ;-) ).
347 O V 5 AZM 20:33 hedgir
2Zenek: Možná bych ještě mohl vysvětlit svůj osobní přístup - když produkuju dokument, tak vím, pro koho ho produkuju, tj. pokud to mám v úmyslu dát na internet, resp. poslat někomu, koho neznám, je to bez výjimky v pdf/html. Na druhou stranu, pokud vím, že příjemce používá balík MS Office a nejde mi o zalomení textu, klidně to pošlu v .doc. Tohle má dokonce tu výhodu, že se ti ten dokument může vrátit upravený o spoustu milých poznámek a komentářů :-)
347 O V 5 AZM 15:29 zenek
Změnil jsem zatím ještě svobodný software na Svobodný software, protože je to taky definováno v tomto zákoně...
Jinak, až se rozmyslíme, jak to chceme psát, tak by bylo dobré zavést to do zákona č. 34. O zákonodárství
Jinak, až se rozmyslíme, jak to chceme psát, tak by bylo dobré zavést to do zákona č. 34. O zákonodárství
347 O V 5 AZM 15:24 zenek
>347 O V 5 AZM 00:07 Miro
Jo, díky. Opravím.
>347 O V 5 AZM 00:20 Miro
Ano, ale taky je rozdíl mezi Otevřeným formátem a svobodným software.
Otevřený formát je pro uživatele přínosem i v případě použití nesvobodného software a to proto, že výrobce nemá použitím proprietárního formátu zajištěn monopol, a tak se musí snažit zákazníka získat kvalitou software.
Nikdo nezakazuje implementovat Otevřený formát do nesvobodného software - naopak, je to žádoucí.
Uvedu příklad v oblasti IM - pro Otevřený protokol existují nesvobodné klienty a nikomu to divné nepříjde a ty firmy ještě nezkrachovaly.
Tady je vysvětleno, proč jsou Otevřené protokoly lepší (bod 2 a 3 platí i obecně).
Jo, díky. Opravím.
>347 O V 5 AZM 00:20 Miro
Ano, ale taky je rozdíl mezi Otevřeným formátem a svobodným software.
Otevřený formát je pro uživatele přínosem i v případě použití nesvobodného software a to proto, že výrobce nemá použitím proprietárního formátu zajištěn monopol, a tak se musí snažit zákazníka získat kvalitou software.
Nikdo nezakazuje implementovat Otevřený formát do nesvobodného software - naopak, je to žádoucí.
Uvedu příklad v oblasti IM - pro Otevřený protokol existují nesvobodné klienty a nikomu to divné nepříjde a ty firmy ještě nezkrachovaly.
Tady je vysvětleno, proč jsou Otevřené protokoly lepší (bod 2 a 3 platí i obecně).
347 O V 5 AZM 01:33 Miro
Ajo, děkuji za opravu. Omlouvám se.
347 O V 5 AZM 00:54 Marcho
Zákon číslo 1 používá definice ze zákona čísla 29.
347 O V 5 AZM 00:53 Miro
Proti vůli většiny teda nic přepisovat nebudu.
347 O V 5 AZM 00:52 Miro
Tak bohužel přidávám ještě zákon 1. Tam má víc slov velká písmena než malá, a definice nikde...